Selection of articles

Peer-reviewed articles

Archambault, I., Pascal, S., Tardif-Grenier, K., Dupéré, V., Janosz, M., Parent, S., & Pagani, S. L. (2021). The contribution of teaching practices to student engagement in low-income elementary schools. Teachers and Teaching: Theory and Practice. doi.org/10.1080/13540602.2020.1863208

Gervais, C, Côté, I., Pomerleau, A., Tardif-Grenier, K, de Montigny, F., & Trottier-Cyr, R. P. (2020). Children’s views on their migratory journey: the importance of meaning for better adaptation. Children and Youth Service Review. doi:10.1016/j.childyouth.2020.105673

Villatte, A., Tardif-Grenier, K., & Mathieu, V. (2019). La détresse psychologique des jeunes adultes émergents issus de la diversité ethnoculturelle. Revue canadienne des sciences du comportement/ Canadian Journal of Behavioral Science, 52(2), 140-148. doi.org/ 10.1037/cbs0000149

Tardif-Grenier, K., Olivier, E, & Archambault, I. (2019). Is there an immigrant paradox in Canadian elementary students’ behavioral and social adjustment? International Journal of School and Educational Psychology, 7(3), 1-15. doi.org/10.1080/21683603.2019.1631237

Gervais, C., & Jose, P. (2019). How does family connectedness contribute to youth’s health? The mediating role of coping strategies. Family Process, 1-21. https://doi.org/10.1111/famp.12514

Archambault, I., McAndrew, M., Audet, G., Borri-Anadon, C., Hirsch, S., Amiraux, V., & Tardif-Grenier, K., (2018). Vers une conception théorique multidimensionnelle du climat scolaire interculturel. Revue internationale de la recherche interculturelle, 8(2), 103-134. doi.org/10.7202/1066957ar

Tardif-Grenier, K., Archambault, I., Lafantaisie, V., & Magnan, M-O. (coll. Baradhy, R.) (2018). La collaboration école-familles immigrantes : perceptions d’administrateurs en milieu scolaire primaire défavorisé. Canadian Journal of Education/ Revue canadienne de l’éducation, 41(4), 954-990. https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/3333

Tardif-Grenier, K. & Archambault, I. (2017). Implication parentale et réussite éducative: différences en fonction de la région de naissance du parent. Revue des sciences de l’éducation, 43(1), 209-247. https://doi.org/10.7202/1042079  

Tardif-Grenier, K., Archambault, I., & Gervais, C. (2017). Portrait des élèves issus de l’immigration en milieu scolaire primaire défavorisé. Éducation Comparée et Internationale, 46 (1), article 4. doi: 10.5206/cie-eci.v46i1.9309

Tardif-Grenier, K., Lavergne, C., & Sarmiento, J. (2016). Diversité culturelle et violence agie ou subie par les jeunes: bilan de la recherche québécoise des quinze dernières années. Revue internationale de la recherche interculturelle, 6(2), 41-58. https://doi.org/10.7202/1040631ar

Tardif-Grenier, K. & Archambault, I. (2016). Validation du Questionnaire sur l’implication parentale dans le suivi scolaire (QIPSS) chez des parents d’élèves du primaire en contexte défavorisé et pluriethnique. European Review of Applied Psychology/ Revue européenne de psychologie appliquée, 66(3), 139-150. https://doi.org/10.1016/j.erap.2016.04.007  

Gervais, C., de Montigny, F., St-Arneault, K., & Pangop, D. (2015). Engagement paternel en contexte migratoire: entre vulnérabilités et actualisation. Consultori Familiari Oggi, 23 (2), 61-79.

De Montigny, F., Brodeur, N., Gervais, C., Pangop, D., & Ndengeyingoma, A. (2015). Regards croisés sur les enjeux rencontrés par les pères immigrants au Québec. Alterstice – Revue Internationale de la Recherche Interculturelle, 5(1), 23-34. https://www.journal.psy.ulaval.ca/ojs/index.php/ARIRI/article/view/deMontigny_Alterstice5%281%29/127

Articles in professional journals

 

Gervais, C., Lampron-de Souza, S., Pariseau-Legault, P., Chammas, G. & Côté, I. (2020). Detention of Asylum Seekers: A Meta-synthesis of the Experience of Families Detained for Migratory Reasons. PROSPERO, International prospective register of systematic reviews. CRD 42020200427

Gervais, C. (2019). Capsules vidéo: Changer de pays…un grand voyage! Bulletin SHERPA, juin 2019. https://mailchi.mp/5b56e85fd2c3/bulletin-des-membres-novembre-352797

Gervais, C., Côté, I., Trottier-Cyr, R.P., Tardif-Grenier, K., & de Montigny, F. (2019). Mon papa et moi… d’en pays à l’autre. L’Impact, vol 9, no1, 1-3.

Tardif-Grenier, K., Lanctôt, N., & Lavergne, C. (2017). Les émotions et les comportements des adolescentes hébergées en centre de réadaptation pour jeunes en difficulté : qu’en est-il des adolescentes immigrantes ? Défi Jeunesse, XXIII(2), 20-28. http://tcri.qc.ca/images/publications/volets/volet-jeunes/2017/Actes_RN_ICI_ENJEU-mai_2017-Documents-internes/Defi_Jeunesse.pdf

Archambault, I., Olivier, E., Tardif-Grenier, K., & Kurdi, V. (2016). L’engagement des enfants issus de l’immigration : le rôle de l’école et des enseignants. Diversité urbaine, 184, 131-136. Numéro spécial sur invitation.

McAndrew, M., Tardif-Grenier, K., & Audet, G. (dir.) (2012). La réussite scolaire des élèves issus de l’immigration : regards contrastés. Diversité urbaine, 12(1), 3-6. doi: 10.7202/1019208ar.

Book chapters

Gervais, C., & Due, C., & Côté, I. (sous presse, 2020). Listening to and Understanding Children’s Words: Ethical and Methodological Issues in Research Involving Culturally Diverse Children. In Ali, M (éd). Ethical Issues in Working with Refugee Children and Youth. Vancouver: UBC Press.

Gervais, C., Trottier-Cyr, RP., & Côté, I. (2020). Donner une voix aux enfants immigrants et réfugiés en recherche. L’importance de la sensibilité et de la réflexivité. Dans Côté, I., Lavoie, K., & Trottier-Cyr, RP. La méthodologie de recherche centrée sur l’enfant : recueillir et restituer la parole des enfants et des adolescent·e·s. (p. 39-60). Québec : Presses de l’Université Laval.

McAndrew, M., Balde, A., Bakshaei, M., Tardif-Grenier, K., Armand, F., Audet, G., Guyon, S., Ledent, J., Lemieux, G., Potvin, M., Carpentier, A., Rahm, J., Vatz-Laaroussi, M. et Rousseau, C. (2015). La réussite éducative des élèves issus de l’immigration : dix ans de recherche et d’intervention au Québec. Presses de l’Université de Montréal (PUM): Montréal, Québec.

Audiovisual productions

Gervais, C., Côté, I., Trottier-Cyr, R.P., & Lachaine-Parisien, T. (2019). Le grand voyage. Draw my life de 5 minutes pour partager les résultats d’un projet de recherche aux enfants participants et à leur famille. Produit en français (https://www.youtube.com/watch?v=ottqHRnLvaI&feature=youtu.be), anglais (https://www.youtube.com/watch?v=rckxdUor0jE&feature=youtu.be ) et en espagnol (https://www.youtube.com/watch?v=tPM-CBv6Pn0&feature=youtu.be ).

Gervais, C., Côté, I., Trottier-Cyr, R.P., & Lachaine-Parisien, T. (2019). Mon papa et moi… d’un pays à l’autre. Draw my life de 4 minutes pour partager les résultats d’un projet de recherche aux enfants participants et à leur famille. Produit en français (https://www.youtube.com/watch?v=BaK9Fn1Wm8E&feature=youtu.be ), anglais (https://www.youtube.com/watch?v=ibOFf2pRWbM&feature=youtu.be) et en espagnol (https://www.youtube.com/watch?v=XEoFDsS4oz4&feature=youtu.be).

It takes a village Lab

Research Laboratory on the positive development of youth with an immigrant background and racialized groups

Explore our research axes.